ההבדל בין השראה להשוואה

כמה פעמים מצאנו את עצמנו בוהים במשהו המומים. אולי ריח או טעם שלפתע עורר אותנו.

גורם לנו לעצור ולהתפעל ומזיז בנו משהו פנימי שרוצה לפרוץ החוצה..

וכך עוד ועוד מחשבות או תחושות שמלוות אותנו בזמן שאנחנו מביטים בכל דבר מעורר השראה.

ואולי, חלק מתהליך הפיכתנו לאמנים. דורש מאיתנו לעמוד ולתת שמות לכל מה שעולה בנו בעת היחשפותנו לדבר כלשהו.

וברגע שניתן שם, נוכל להבין יותר מי אנחנו ולאן אנחנו שואפים.

נסנן בין כמות אדירה של תוכן שמציף כל פינה בעולם העמוס שלנו ולבחור מה לקחת איתנו ומה להשאיר לאחרים.

אבל רגע לפני.. בואו נראה מה אומרת המילה ״השראה״.

“השראה היא פעולה במסגרתה חווה ההשראה מקבל קלט כלשהו, בדרך כלל מאחד מחמישה חושים, בעזרתו הוא מצליח לבצע פעולה הנובעת ממצב תודעה גבוהה יותר, כאשר לעיתים הפעולה היא עצם ההיכנסות למצב השראתי.” (ציטוט מויקיפדיה)

המילה השראה כוללת בתוכה עולם ענק של תחושות ורגשות שמובילים אותנו ליצור יצירה כלשהי.

בין אם זה שיר, בין אם זה ציור או אפילו אוכל.

כל יצירה שאדם יוצר בעקבות חשיפה למשהו שעורר אותה.

זה יכול להיות ריח או טעם. יכולים להיות ברגע מסוים בו לא נדע מה עורר בנו את ההשראה.

אבל כמו שאומרים “כשזה זה, זה זה!”

פשוט מרגישים אותה כשהיא מגיעה.

עד כאן, ההסבר הפשוט של המילה.

ועכשיו לחלק היותר מאתגר.

מה קורה כשההשראה לא מגיעה?

“הבעיה מתחילה כשמפסיקים לקבל השראה ומתחילים להשוות”

כשאנחנו עומדים מול קנבס ריק, חומר גלם מקצועי או מסך ריק שמחכה לקסם שניצור בו. אבל אין לנו שמץ של מושג מה לעשות, מאיפה להתחיל, מה הכיוון?!

מרגישים שהעיניים שלנו פשוט עצומות. כמו שכולנו יודעים, דיי קשה ללכת כשהעיניים עצומות

איך בכל זאת מתחילים ללכת?

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה ותורת הנפש. אמר פעם: “כאשר ההשראה לא באה אלי, אני יוצא ופוגש אותה בחצי הדרך”.

זה ממש לא משנה כמה כישרון או יכולת יש לבן אדם. לעיתים קרובות, אמן נתקל ברגעים של חיפוש השראה ולפעמים עד כדי תסכול כשהיא לא מגיעה..

ולכן, מי שרוצה לכתוב שירים. יקיף עצמו בקריאת שירים של משוררים מכל הזמנים.

מי שרוצה לצייר נופים, יחפש מקומות בטבע ויחשוף עצמו לאמנים שמציירים נופים, כמה שאפשר.

ומי שרוצה ליצור עיצובים לאירועים, יתעניין ויחפש עבודות של מעצבי אירועים ויתעניין באירועים שקרוביו נוכחו בהם.

ההשראה יכולה להגיע מכיוונים לא צפויים, כאמור. והרבה פעמים ההשראה מתגלה לעיתים בזמנים הכי לא צפויים.

כך שכדאי להיות מוכנים לקבל אותה כשהיא מגיעה.. לדוגמא בלילה כשהשינה נודדת לה או תוך כדי תעסוקה שאינה קשורה לעניין, ממליצה רגע לעצור ולרשום לעצמנו את הרגע הזה בו משהו נפתח בפנינו.

השראה יכולה להגיע כאינטואיציה שהיא בעצם הארה פנימית, שלא תמיד נדע לתת לה שם או צורה. פשוט נרגיש אותה. ממש כהשפעה רוחנית.

לדוגמא כשנחשף למשהו והוא ישפיע עלינו עמוקות ויעורר בנו תחושה מיוחדת שתבעיר בנו את הרוח היצירתית.

וישנה ההשראה המוכרת ביותר והיא לעיתים נדמית כחיקוי. משהו שמאוד תפס אותנו והתחברנו אליו והחלטנו לקחת ממנו חלק ולנסות בעצמינו.

המושג ‘השראה’ בפיזיקה מעניין לא פחות. הוא מדבר על ‘יצירת זרם חשמלי על ידי שינוי בשדה המגנטי’. מעניין לראות שגם בחלק המדעי, מתחולל שינוי במקום מסוים שגורם לזרם להיווצר.

אז לסיכום ביניים.

השראה יכולה להגיע בכל דרך ובכל צורה ובכל עת!

אתם עצמכם יכולים לעורר השראה לפעמים גם ללא כוונה ובלי לדעת שזה מה שעשיתם.

ובעולם בו הכל זז מהר, זמין וחשוף. ההשראה נמצאת בהישג יד.

ואולי לא לחינם יש פריחה בתחום האמנות בכל העולם.

בלחיצת כפתור, אתם פותחים בפניכם עולם עצום ואין סופי של השראות.

אז איך מגיעים בכל זאת להשראה כשמחפשים אותה?

יש לכם כיום אתרים מיוחדים שמתעסקים בהשראות והמוכר ביותר הוא Pinterest

הכל מתוייג לפי נושאים, צבעים, תחומים ועוד…

לדוגמא. אם מישהו מבקש מכם ליצור לו עיצוב בקונספט קשת בענן.

הדבר הראשוני ביותר זה לחפש רעיונות ועיצובים שיובילו אתכם להשראה, גלו פתיחות וחפשו לא רק בחלקת הבלונים. אלא בכל עיצוב שקשור לעניין ויכול לחדד בכם את ההבנה מה אתם רוצים לעצב ואיך.

ואם נתקלתם בעיצוב של אמן והוא תפס אתכם. ממליצה בחום לשמור לעצמכם לזמן כלשהו בו תשתמשו בו להשראה בעבודה עתידית שלכם.

לדוגמא: אם נחשפתם לעיצוב בנושא ג’ונגל. יתכן וכרגע אין לכם מה לעשות איתו אבל הוא עורר בכם התפעלות.

תשמרו אותו אולי בעתיד מישהו יבקש את הנושא ג’ונגל וזה יעזור לכם ליצור עיצוב משל עצמכם.

אולי רק חלק מהעיצוב תפס אתכם וזה יכול להתאים לכם לעוד דברים רבים אחרים…?

אני מאז ומתמיד, ועדיין.. שומרת לי עבודות שתפסו אותי.

אלה שהתחברתי אליהן אני שומרת ומתייגת לפי קטגוריות. לעיתים קרובות אפתח את העיצובים השמורים ואנסה לעורר בעצמי השראה. לעיתים קרובות מדובר בעיצובים מלפני הרבה שנים וכאלה שהספקתי לשכוח. אבל עיצוב מעורר השראה אין לו תוקף ואין לו זמן..

בכלל. יתכן ומישהו יעורר בכם השראה והוא בכלל מהמאה הקודמת ומתחום אחר לחלוטין ממה שאתם עוסקים בו והיחשפות אליו תפתח לכם פתח יצירתי ומרענן.

אחרי שנדע להבחין מה היא השראה.

נוכל להבדיל בין ההשראה להשוואה.

“כאשר ההשראה לא באה אלי, אני יוצא ופוגש אותה בחצי הדרך”

מדוע זה כל כך חשוב?

לפני שנבחין למה קריטי להבין את ההבדלים.

נצטרך להבין מה ההבדלים עצמן.

תחשבו רגע אחרי מי אתם עוקבים.

יתכן ויש מישהו שאתם ממש מתחברים לעבודות שלו ומצליחים לקחת השראה מהתוכן היצירתי שהוא מעלה.

הבעיה מתחילה ברגע שאתם מתחילים להשוות ובמקום לעקוב אחרי עבודות שלו, אתם משווים את עצמכם לפעמים באופן שאינו מודע לביצועים שלו וליכולות שלו לעומתכם.

כל עניין ההשראה זה בעצם לפתח את היכולת העצמית שלכם בתחום.

להבין מה הסגנון שלכם, איך ליצור באופן שמבדיל אתכם מאחרים. איך ליצור עם ‘חתימה אישית’ שלכם שתגרום ללקוחות שיתחברו לעבודות שלכם, לפנות אליכם ולרצות דווקא אתכם בזכות היותכם מיוחדים וייחודיים.

התהליך הזה יכול לקחת שנים רבות מאחר ולפתח סגנון אישי דורש מכם עומק, התמדה והרבה ניסוי וטעיה.

ובזמן הזה שאתם עוברים את המסע שלכם בבניית האמנות שלכם והסגנון הייחודי לו. אתם תחשפו להרבה יוצרים אחרים שמשתפים בעבודות שלהם ולפעמים עלולים לעורר קנאה שלילית שלא דומה בכלל ל”קנאת סופרים” שהיא חיובית ומזינה.

במאמר מוסגר. לעיתים קרובות אנשים עושים הרבה “רעש” סביב העסק שלהם.

העולם של הרשתות החברתיות שמקיפות אותנו. עלול לגרום לעיתים לחלישות הדעת ולהרגיש קטנים מול כל ה”עסקים המצליחים” שנראים אצל אחרים נוצץ למרחקים..

והאמת היא רחוקה מהמציאות אותה מנסים להראות. בידיעה אישית מעסקים קרובים אותם אני יודעת שמעל 90% מהפרסומים שמעלים, אלה משחקים שיווקיים שבהרבה מהפרסומים-שילמו עליהם כסף רב ולא כמו שמוצגים לציבור הרחב.

עולם הפרסום לא רק שלא עבר מהעולם ברגע שנכנסו הרשתות לחיינו. אלא התעצם פי כמה וכמה.

והיום אין לדעת איזה סטטוס או סטורי שעולה לאוויר, שולם עליו כסף או נעשה בשת”פ.

הפלוס היחיד הוא שתוכלו בעצמכם להשתמש בכלים פרסומיים עבור העסק שלכם.

אבל זה אינו הנושא פה. הנושא הוא שברגע שאתם נחשפים לסטטוסים נוצצים של קולגות. שימו דגש על עד כמה אתם משתכנעים מהפרסומים.

לדוגמא: אתם רואים שהרבה מהקולגות מפרסמים עיצוב מסוים שאתם אינכם מתחברים אליו אבל הוא הופך לטרנד שמפציץ את כל הפרסומים..

זה לא אומר שאם אנשים רצים לבצע את הטרנד הזה -אז גם אתם צריכים.

היו נאמנים לעצמכם ולסגנון שלכם.

אם אתם לא מתחברים לעיצוב כזה או אחר. אם נראה לכם שהשקעה מסוימת בעיצוב ש”כולם מעלים”. היא לא מתאימה לכם או לא שווה בעינכם את ההשקעה.

אמרו לא!

אל תשוו עבודה של מישהו אחר לעבודה שלכם.

אל תרגישו צורך “לרצות” את הלקוחות.

ממש לא צריך שכולם יאהבו או יתחברו לעיצובים שלכם. בדיוק כמו שהמחיר שלכם לא אמור להתאים לכולם.

שמרו על עצמכם מהשוואות ככל הניתן.

ואם עולה בכם שאלת השוואה. נסו לברר מול עצמכם האם זה לא עוד “השפעת מדיה” שעלולה למחוק את האותנטיות והייחודיות שלכם?

האם לעקוב אחרי X גורם לכם לאי נוחות, השוואה או תחושות שליליות במקום להשראה חיובית. תרשו לעצמכם להפסיק לעקוב.

תסננו כמה שניתן את החומר שאתם סופגים אליכם שגורם לכם להשוואות במקום להשראות.

עקבו אחרי מי שמעורר בכם תחושה שממלאת בכם סיפוק, שמלמדת אתכם ומעוררת בכם יצירתיות והתרוממות רוח.

דייקו את העסק שלכם, שמרו על הסגנון שפיתחתם

והיו מוכנים לקבל השראה בכל רגע.

שלכם

אסתי

Related Articles

מחשבון תמחור

בבלוג הזה, ניתן הסבר על “איך להשתמש נכון במחשבון התמחור”. אבל לפני שנצלול לכל הפרמטרים שמרכיבים את נוסחת התמחור, אני רוצה להתעכב על פונקציה שיכולה…

Responses

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

התחברות

כדי לגשת לתוכן זה, עליך להתחבר או להרשם