מחשבון תמחור
בבלוג הזה, ניתן הסבר על “איך להשתמש נכון במחשבון התמחור”.
אבל לפני שנצלול לכל הפרמטרים שמרכיבים את נוסחת התמחור, אני רוצה להתעכב על פונקציה שיכולה לעזור לכם גם בלי קשר לתמחור הכולל.
אני מדבר על חישוב עלות ההליום בבלון(כל הגדלים והסוגים)אתם פשוט עוברים לשלב 2 של המחשבון, ברשימה הנפתחת לוחצים על “הליום”, לאחר מכן בוחרים את סוג הבלון, לאחר מכן את גודל הבלון. בשלב הזה יתווספו לכם שתי שדות למילוי, בשדה “כמות” הכניסו את הספרה 1 וב”מחיר לקוב” תכניסו את העלות ששילמתם לקוב הליום, כשתרדו לחלון הסיכום למטה תוכלו לראות מה עלות ההליום באותו סוג וגודל בלון. חשוב רק להדגיש, החישוב אינו מדויק במאה אחוז, לפעמים זה תלוי בגודל שניפחתם, אבל גם אם יש חריגה לפה ולשם היא לא משמעותית.
עכשיו נעבור למחשבון עצמו. גם כאן חשוב להדגיש, עדיין לא מצאנו נוסחת קסם שתתן לכם את המחיר האידיאלי עבור המוצר שלכם, עדיין תצטרכו להפעיל שיקול דעת, אבל זה בהחלט יקל עליכם בצורה מאוד משמעותית את העבודה, יעשה לכם סדר בראש, יכוון אתכם לפרמטרים שאתם צריכים לקחת בחשבון ובסוף גם ינתח לכם את נתוני הרווח.
אז בואו נתחיל שלב שלב.
שלב 1- פרטים
זוהי הפעולה הראשונה במחשבון והיא פשוטה לחלוטין.
ראשית, במידה ויש לכם, תלחצו על “בחירת קובץ” בשדה השלישי ותעלו תמונה של העיצוב שאותו אתם רוצים לתמחר, קודם כל כדי שתדעו איזה בלונים יש בעיצוב, כדי שתוכלו להזין את הנתונים וגם כדי שבעתיד כשתשלפו את הכרטיסייה בעת הצורך. תדעו על איזה עיצוב מדובר. גם אם בזמן שאתם מתמחרים אין לכם תמונה, מומלץ להוסיף את התמונה לאחר שעיצבתם.
לאחר מכן, בשורה הראשונה “שם העיצוב”, תרשמו את השם שבחרתם לעיצוב.
בשורה השניה. אם אתם מתמחרים עיצוב בודד. פשוט תכניסו את הספרה 1. אם מדובר על כמה עיצובים (למשל הזמינו מכם לאירוע מאותו עיצוב 10 מרכזי שולחן) תזינו את כמות העיצובים שהוזמנו. אל דאגה, בחלון הסיכום יש לכם סיכום גם לעיצוב בודד וגם לכלל העיצובים. חשוב שתדעו את העלות והרווח הכוללים, גם בגלל שלסיכום הכולל יש פרמטר של עלויות כלליות שלא נכנס בעיצוב בודד מכיוון שזה פחות רלוונטי, וגם כדי שתדעו את הרווח הכולל שלכם ותוכלו לקבל החלטה מושכלת האם לתת אחוזי הנחה וכמה.
כאן חשוב לציין. בכל כרטיסייה תוכלו לתמחר רק סוג אחד של עיצוב. במידה והזמינו אצלכם אירוע עם סוגים שונים של עיצובים, תצטרכו לפתוח כרטיסייה חדשה עבור כל עיצוב.
הפעולה האחרונה בשלב 1 נוגעת לאחוזי סטייה.
תמיד כשמחשבים עלויות, צריך לקחת בחשבון סטייה כלשהי מהנתונים העובדתיים, אם בעיצוב למשל אנחנו נזקקים ל10 בלוני 11″ זה לא אומר בהכרח שזה הכמות הסופית שנשתמש, בלון יכול להתפוצץ או שברגע האחרון נחליט להוסיף ועוד מגוון סיבות. מניסיון של הרבה שנים. ממוצע הסטייה בתחום הזה, הוא כ10 אחוז. ולכן זוהי ברירת המחדל בסקאלה, אם יש לכם חישובים אחרים, או שבעסק שלכם יש נתונים שונים/מוצרים שונים, או כל סיבה אחרת שבגללה לדעתכם אחוז הסטייה אמור להיות שונה. פשוט תשחקו עם הסקאלה ימינה ושמאלה כדי להתאים אותה לנתונים שבפניכם.
שלב 2- בחירת חומרים
ראשית. גם אם הזנתם כמות של מספר עיצובים בשדה הכמות בשלב 1, הפרמטרים בשלב 2 מתייחסים לעיצוב בודד, לכן הנתונים שאתם אמורים להזין, הם ביחס לעיצוב אחד. בחלון הסיכום תקבלו כבר את הנתונים של כלל העיצובים.
בשלב זה. אנחנו מכניסים את הפרמטרים של העלויות בעיצוב. זהו שלב שלא צריך להפעיל אמנם שיקול דעת, אבל דורש המון שימת לב. זהו בעצם הפרמטר שימנע מכם לתמחר בהפסד כי הוא מחשב את ההוצאות שיש לכם אז חשוב לא לפספס נתונים.
השלב הזה מחולק לשלוש קטגוריות.
בלונים\הליום\ציוד
לאחר שבחרתם קטגוריה של בלונים או ציוד(הליום זה קצת שונה), תתווסף לכם שדה נושפת עם רשימה נפתחת של תת קטגוריה, שם אתם בוחרים את סוג הבלון או סוג הציוד(לטקס\באבל\דבקים\סטנדים וכו’)לאחר שבחרתם את סוג המוצר, תתווסף שדה נוספת, שם תצטרכו לבחור בהגדרה הסופית של המוצר, בבלונים והליום תצטרכו לבחור בגודל הבלון ובציוד את סוג הדבק או הבד וכו’.
לאחר שתבחרו, יפתח לכם חלון הנתונים(אתם כמובן יכולים להוסיף כמה חלונות שתרצו)בשדה הראשונה בחלון אתם מזינים את כמות הבלונים ובשורה שלידה את עלות הבלון, אם בלון עולה 30 אגורות פשוט תזינו 0.3 וכן הלאה, אם מדובר על מוצר כמו דבק או סרט סאטן, הייתי מכמת את זה לפי מטר, לדוגמה עם מטר דבק עולה 20 ש”ח והשתמשתם במטר וחצי, בשורת הכמות תרשמו 1.5 ובשורת העלות תרשמו 20, השדה השלישית זה במידה והחלטתם לשנות(או שטעיתם)את גודל הבלון או סוג הדבק שבחרתם, במקום לפתוח שורה חדשה, פשוט תלחצו על השדה ותיפתח לכם רשימת המוצרים כדי שתוכלו לשנות.
אם בחרתם בקטגוריית הליום, השלבים הראשונים דומים, אך בחלון הנתונים זה עובד קצת שונה. בשורה הראשונה אתם כמובן מכניסים את כמות הבלונים, אך בשורה השניה אתם מזינים את המחיר ששילמתם לקוב(מחיר שכמובן משתנה מזמן לזמן ומספק לספק)והאלגוריתם יעשה את שלו ויחשב מה עלות ההליום פחות או יותר.
אחרי שהזנתם את כל הנתונים שקיימים בעיצוב, תוכלו לעבור לשלב הבא, תוכלו גם לגלול לחלון הסיכום ולראות מה סכום ההוצאה שיש לכם לעיצוב בודד ולכלל העיצובים.
שלב 3- זמן עבודה
זהו השלב הקריטי במחשבון, כאן גם תצטרכו להפעיל שיקול דעת, להתייחס לפרמטרים פחות עובדתיים וכאן בעצם טמון הרווח שלכם בעיצוב.
חילקנו את הפרמטר הזה לשלוש דרגות.
עבודה בסיסית- מתייחס לזמן העבודה שתשקיעו בחלקים “הפשוטים” יותר בעיצוב. יש עבודות שכוללות בעיקר ניפוח כמויות של בלונים, הכנת משקולות מים, יצירת זרי הליום וכו’. בקיצור, אנחנו מדברים על עבודה שלא מעורבת בה יצירתיות יתר או מורכבות כלשהי.
עבודה אמנותית- מתייחס לעבודות שהם מעבר ל”פעולות” סתמיות, שהם כבר יותר שייכות לעולם האמנותי בעיצוב, בין עם זה קשת אורגנית או אגרטל שזור.
עבודה מורכבת- זה כבר מתייחס לעבודות שהם ממש יוצאות מן הכלל, עבודה שדורשת הכנת סקיצות, במקרים של מיצגים גדולים גם לוגיסטיקה, עיצובים שכוללים טכניקות של שזירה מורכבת, עיצוב דמויות וכדומה. עיצובים אישיים לפי בקשה(למשל מכונית מסוג מסוים) בד”כ דורשים מחשבה אינדיבידואלית, יצירתיות רבה ותכנון מדויק ולכן הם בהגדרה של עבודה מורכבת.
האתגר כאן, להגדיר עבור עצמכם מה נכלל בכל קטגוריה וכמה אתם גובים עליה. זוהי החלטה שבהחלט משתנה מאחד לאחד. יש כאלו שיגדירו שזירה כעבודה מורכבת ויש כאלו שמבחינתם על עבודה סבירה, בעוד הכנת דאבל סטאף ושילובי צבעים, זה בעבורם עבודת פרך. כמו כן מה המחיר שתקבעו לכל שעת עבודה, כל עסק יש את השיקולים שלו ולכן זהו משהו שאתם צריכים לנתח היטב, להגדיר במדויק ולהגיע להחלטה מושכלת. בנושא הזה אני מרחיב וירחיב יותר בפינה העסקית.
הפרמטר הזה גם יכול להשתנות עם הזמן, בפעם הראשונה הנתונים שתזינו בשלב הזה יהיו רק הערכה. קשה לדעת במדויק כמה זמן תיקח לכם עבודה שמעולם לא ניסיתם. גם בפעם השניה והשלישית כנראה יקח לכם יותר זמן מאשר בפעם העשירית. לכן כדאי לעדכן את הנתונים האלו לפי השינויים.
שלב 4- עלויות כלליות
השלב הזה לא משפיע על הסך הכולל לעיצוב יחידני אלא רק על הסך הכללי של כל העיצובים.
יש פרמטרים שפחות שייכים לעיצוב עצמו, אלא לכל “המסביב” ולכן ההשפעה של הפרמטרים האלו משליכה רק על הסך הכולל ולא על עיצוב בודד, שלרוב זה לא רלוונטי לגביו.
זמן עבודה כללי- מתייחס לזמן עבודה שלא שייכת לעיצוב בפועל. כמו סידור עיצובים על השולחן, אפילו הזמן שאנחנו פורקים ציוד ומחזירים בסוף העבודה יכול להילקח בחשבון. בכוונה הפרמטר הזה הופרד מזמני העבודה לעיל, מכיוון שמדובר על עבודות שלא קשורות באופן ישיר לעיצוב, ולרוב גם מדובר בעבודות בסיסיות לכן גם המחיר שגובים הוא מינימלי.
משלוח- עלויות משלוח, אם מדובר במשלוח פנים עירוני לעיצוב בודד, יש בד”כ סטנדרט שנע בין 30 ל50 שח. אם מדובר על משלוח עבור עיצוב אירוע, נהוג לגבות עלויות דלק בלבד. גם אם זו נסיעה רחוקה, אלא אם כן מדובר בנסיעה של כמה שעות, במקרה כזה, אם לא מדובר על אירוע ענק ומאוד רווחי, נהוג גם לחשב את זמן הנסיעה. כמובן שהזמן הזה מתמחרים לפי המינימום שגובים עבור שעת עבודה.
עובדים- זה כמובן תלוי בעובד, האם מדובר בסבל או שוזר פרחים. כל אחד והמחירים שהוא גובה(אני לא מתייחס לעובדים קבועים אלא לפרילנסרים, מה שמקובל ורלוונטי יותר בתחום של עיצוב אירועים).
שונות- זה רלוונטי לכל שאר הקטגוריות לעיל שבהן יש אופציית “שונות”. ניסינו להכניס את מירב האופציות לתוך המחשבון, אך תמיד יכול להיות המוצר או הפרמטר שצץ פתאום. ובדיוק בשביל זה זה קיים.
חלונות סיכום
חלון הסיכום נחלק לשניים.
סך הכל ליחידה- מתייחס לעיצוב בודד ואינו כולל “עלויות כלליות”.
סך הכל- מתייחס לתמחור הכולל של כל העיצובים, במידה והזמינו אצלכם למשל 10 מרכזי שולחן. תרצו לדעת גם מה הרווח הכולל שלכם, כולל העלויות מסביב וכולל הרווח הסופי שתישארו איתו בסוף היום. סיכום כולל גם יכול להשפיע על אחוזי ההנחה במידה ותרצו להעניק. ככל שהרווח הכללי שלכם יהיה יותר גדול, תרשו לעצמכם לתת לקוח הנחה גדולה יותר. הנחה גדולה= לקוח מרוצה= לקוח חוזר וזה בדיוק מה שאתם צריכים!
בחלונות הסיכום יש לכם גם את אחוזי הרווח שלכם בפועל. אחוז רווח זה נתון משמעותי מאוד, זה נתון שיכול להצביע האם התמחור הגיוני או שהתפספס לכם משהו בדרך. הכלל המרכזי הוא, ככל שהעבודה יצירתית יותר ומורכבת יותר, אחוזי הרווח אמורים להיות גדולים יותר. עבודה פשוטה ובסיסית או עבודה שלא גוזלת זמן רב מידי עבורכם, אמורה לספק לכם אחוזי רווח נמוכים יותר.
ולבסוף כמובן יש את סקאלת אחוזי ההנחה. אם אתם מסתפקים האם לתת הנחה ללקוח וכמה אחוזי הנחה, פשוט תשחקו עם הסקאלה ותסתכלו על הנתונים שמשתנים, כשתבחנו את אחוזי הרווח והרווח הסופי שלכם בשקלים, תוכלו לקבל החלטה מושכלת כמה אחוזים שווה לכם להעניק אם בכלל.
לסיכום: המלצה שלי, קודם כל לגבש ולהגדיר, מה נחשב אצלכם עבודה בסיסית\ אמנותית\מורכבת וכמה שווה לכם כל שעה.
שנית, תשחקו קצת במחשבון, נסו לתמחר מספר עיצובים ולאט לאט תרגישו שאתם מתקרבים לנוסחה שמתאימה לכם אישית, וכמובן תקראו ותעקבו אחרי הבלוגים של הפינה העסקית, שם נרחיב יותר על החלקים המאתגרים והיותר מופשטים בתמחור. זה בהחלט יעזור לכם בשימוש נכון במחשבון.
ולסיום: כל שאלה בנוגע למחשבון, יותר ממוזמנים\ות לשאול אותי בפרופיל האישי, פשוט תכנסו לפרופיל שלי(תרשמו בשורת החיפוש “שלמה לנדמן”) שלחו לי הודעה פרטית ואשתדל לענות בהקדם.
Responses